onsdag den 7. december 2011

Hjælp til krea projekt søges

For et stykke tid siden havde Christina, Krudtuglens mor, nogle skønne retrotapeter med børnemotiver til salg, men jeg var ikke hurtig nok, og de blev solgt til anden side...så skete der imidlertid det fantastiske, at Christina kontaktede mig, for hun havde ikke hørt mere fra den oprindelige køber, så nu er de alligevel blevet mine ;-)

Tapeterne vil jeg gerne (sammen med nogle fra lageret...) bruge til en minikommode til Helenas perler, malebøger mv., men jeg har absolut ingen erfaring med at lave den slags, så jeg har brug for jeres HJÆLP!

  • Hvordan sætter man bedst tapet fast på træ - med hvad, og skal det lakeres bagefter?
  • Kan man sagtens gøre det på denne årstid, eller er det bedst at vente til foråret?

Håber, at der er nogle, der vil øse af deres erfaring, for jeg vil jo gerne have et godt resultat ;-)

8 kommentarer:

  1. Hej:)

    jeg er også rimelig ny i det det med decopage. Men har læst mig frem til at det er en god idé at bruge trælim til at sætte tapetet fast med og herefter dekopagelak til at putte ovenpå når det andet er tørt. Men man kan vist også bruge dekopagelim til begge dele:) Og det skulle du jo nok kunne gøre nu - gøres indenfor medmindre du skal male kassen først, for så ville jeg ville vente:)

    Vh Mai

    SvarSlet
  2. Hej Laila - så lige din kommentar på min blog - måske er det denne du vil have hjælp til?
    Jeg bruger en decoupagelim (Canvas Coat) fra Panduro Hobby til at sætte tapet på med. Jeg pensler den på tapetet og sætter det derefter på. Jeg har aldrig puttet lak på bagefter - det vil jeg nok kun gøre hvis det f.eks skulle på en taburet som man står på, eller hvis det skal kunne tøres af med en fugtig klud.
    Jeg ved vil foreslå at du gør det indenfor - ved ikke hvordan det "reagerer" udenfor når der er fugtigt i vejret. God arbejdslyst - glæder mig til at se resultatet;-)
    Hvor har du forresten købt den lille kommode?

    SvarSlet
  3. Mia og Lone - Hvor er det skønt med gode tips - specielt, når I begge to siger det samme, for så må der jo være noget om det ;-)

    Og ja Lone det var lige præcis dette indlæg, jeg havde behov for din hjælp til, for jeg havde jo lige set, at det havde du bare helt styr på med de flotte bogkasser, du havde kreeret til din datter :-) Det udendørs gik nu mest på, hvis den skulle lakeres bagefter, men det er nok ikke nødvendigt, som du selv skriver.

    Tror faktisk, at jeg har noget decoupagelimlak i skabet, godt nok fra Danalim, så det må prøves, når kommoden er i hus (min mor skal købe den for mig hos Trævarefabrikkernes Udsalg i Roskilde) ;-)

    SvarSlet
  4. Jeg tror sagtens, at du kan bruge den decoupagelimlak, du har i skabet. Jeg plejer at bruge decoupagelak både til at klistre tapetet fast med og bagefter, så det kan tørres af og ikke er så modtageligt for snavs - og det fungerer fint. Jeg glæder mig til at se det færdige resultat. :)

    SvarSlet
  5. Filibaba - super, det må jeg så prøve, når jeg får tid=når børnene ikke er hjemme ;-)

    Jeg laver selvfølgelig et indlæg, når jeg er blevet færdig med minikommoden, så alle jer, der har været så søde at give fif, kan se det færdige resultat :-)

    SvarSlet
  6. Jeg bruger også limlak til træ/papir og plejer altid at give et enkelt lag som afslutning, så tåler det bedre små børnefingre ;o) Har også gode erfaringer med at fortynde limlakken, så det færdige resultat ikke bliver helt så "lakket" at se på!
    Har faktisk også brugt almindelig trælim til decupage-projekter..... kunne snildt lade sig gøre!

    SvarSlet
  7. Arj jeg har lavet flere ting med tapet, jeg ville bruge tapetklister til at sætte tapetet fast med og give det gulvlak bagefter. Ellers kig på www.retrovilla.dk?
    Måske har du lavet det nu, faldt lige over din blog og så at vi begge bor i Holbæk:)
    Jeg melder mig straks som fast læser. Glædelig jul
    Kh Mia

    SvarSlet
  8. Hej Mia
    Tak, for tip - jeg har endnu ikke gået i gang med kommoden, men overvejer endnu, hvilken metode, jeg skal bruge, for der er jo kommet mange gode råd ;-)

    Og superfedt, at du har lyst at læse med - har længe beundret dine fine ting og din blog :-)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...