mandag den 9. januar 2012

Av, av av av av!!!

Dette er et indlæg om et tabu - om store smerter gennem den sidste måned - så spring det over, hvis du er lidt sart...Jeg har været meget i tvivl, om jeg overhovedet skulle skrive om det, men det fylder så meget i mit hoved og i min hverdag, at jeg bliver nødt til at komme ud med det...

I december fik jeg to gange maveinfluenza på knap 14 dage. Det i sig selv var ikke særlig rart, men min endetarm holdt heller ikke til de hyppige diarréer, og jeg fik en rift, av for h! Hvis det i sig selv ikke var smertefuldt nok, fik jeg en hæmoride efter nr. 2 gang maveinfluenza, der nærmest har trukket en "elastik" mellem endetarmen og skeden, der er spændt alt for hårdt...

Jeg lever med konstante smerter - ikke kun når jeg har afføring...Det gør ondt hele vejen op i lænden, og jeg har svært ved at sidde og gå. Søvn får jeg helller ikke meget af, da det ofte gør så ondt om aftenen, at jeg ikke kan finde hvile, selvom jeg har taget milde smertestillende piller (det er jo hvad, man nu må tage, når man stadig ammer...) og brugt lokalbedøvende salve.

Jeg har været til lægen flere gange og har fået salve og stikpiller, men det slog jeg ud af ligesom et lille barn med rød numse, så nu skal jeg til forundersøgelse på privathospital på torsdag :-( Jeg er så heldig stillet, at vi har tegnet en privat sygeforsikring gennem min mands arbejde, så man skal til inden for 10 dage, for gennem det offentlige skulle jeg vente aaaaalt for lang tid.

Jeg er panisk angst for at skulle til undersøgelse, fordi det gør så ondt og kan ikke overskue at skulle have undersøgt min endetarm, men kan omvendt heller ikke leve med smerterne...jeg håber ikke, at jeg skal opereres, men tør bare ikke at tro på, at det kan klares med et lille indgreb og forventer, at jeg skal fuldbedøves og have dem fjernet kirurgisk, hvilket skræmmer mig endnu mere, for hvad nu, hvis jeg ikke vågner op igen...ved godt, at det er noget pjat, og at lægerne er dygtige, men jeg har jo tre små guldklumper, som jeg gerne vil hjem til igen...

Jeg vil bare gerne snart være mig selv igen og kunne være en glad mor med overskud i stedet for en mor, der har en kort lunte og som bruger alt for meget energi på at prøve at klare dagen snarere end at være til stede...

Børnene tager det, som de nu bedst kan - ved godt, at det gør ondt på mor - og den store har også fortalt det i børnehaven, hvor hun ved samling havde sagt: "Jeg synes, at det er synd for min mor, at hun har ondt i numsen og skal til lægen". Det kom der nu en meget god og befriende snak ud af med pædagogerne, der lidt smågrinende spurgte ind til, om jeg havde fået hæmorider :-D Man kommer jo ikke og siger "Av, for helvede, hvor har jeg ondt i røven!" - det er ligesom lettere med alle andre sygdomme, end noget der er lokaliseret i de nedre regioner, så jeg er da glad for, at jeg har en åbenmundet datter, for det viste sig jo også, at der var flere af pædagogerne, der selv havde lidt af hæmorider. Det er bare ikke noget, man taler om, men som mange døjer med i stilhed og skam.

Tak, for at jeg måtte stjæle lidt at din tid, kære læser, og dele et ømtåleligt emne med dig på mere end en facon - det har ligesom gjort det lidt lettere at komme gennem dagen ;-)

Lidt forårsstemning på bordet, som gerne måtte sprede sig i mit sind også...

8 kommentarer:

  1. Det lyder til at være en hård omgang, stakkels dig.
    Rigtig godt du har mod på at dele med os andre, for tit og ofte går vi jo rundt og tror, vi er de eneste der har et problem(specielt, hvis det er et ømtåleligt sted problemet er;)men ved at tale/skrive om det,hjælper det både en selv samtidig med andre, der har et ligende problem.
    Jeg er sikker på de kan hjælpe dig på sygehuset,(men kan godt forstå dine bekymringer, de er ikke til at undgå, når man er mor;0)
    Mange tanker herfra
    Laila.

    SvarSlet
  2. Av for pokker da også søde, jeg bøvler selv ind imellem med de bæster, men da bestemt ikke i den størrelsesorden - synes mine er træls, fik dem under graviditeten med Luna, og modsat hvad der står i bøgerne, så bliver de altså ved med dukke op, selvom Luna er længe ude, øv! Men hold da op, dine lyder lede, håber virkelig de kan hjælpe dig hurtigt på sygehuset, og at du snart bliver smertefri og frisk igen.
    Forstår din bekymring, tror de fleste mødre ville nå at tænke, værst tænkelige igennem - jeg ville i hvert fald selv være rædselsslagen ;-)
    God bedring søde :-)
    Knus Karina

    SvarSlet
  3. Puha, det lyder som en smertefuld omgang! Jeg håber, at du snart får en tid på hospitalet, og at de kan hjælpe dig. Forstår dine tanker omkring bedøvelsen (fik selv fjernet en cyste i underlivet for nogle måneder siden), men tænk på hvor mange operationer (og narkoser), der går godt. God bedring!

    SvarSlet
  4. skønt at du er så åben og tør dele et privat emne. God bedring, og hvor er du bare sej at du tør fortælle om det :D

    SvarSlet
  5. Åh søde! Godt du fik skrevet indlægget her!
    Vi har talt om det og jeg håber at du hurtigt er over det! For du skal være glade friske laila igen..
    Rigtig god tur på torsdag, jeg krydser finger for at det bliver som du vil have det.
    Knus

    SvarSlet
  6. Efter at have gennemlæst dit indlæg vil jeg bare ønske dig god bedring.
    Og hvor er jeg glad for at du kender mig, for øverst i 3 linje skriver du at det fylder i dit hoved!!! Altså som jeg forstå indlægget er det vel den anden ende der er fyldt med "noget". Og så vil du ud med det... Er det ikke fordi du vil af med det???
    Fedt indlæg - selvom det koster smerter, men det er jo rigtigt at der er sikkert altid lige nogle som selv har prøvet det eller ihvertfald kender nogle som kender nogle.....
    Og befriende med en åbenmundet datter :D
    Ønsker dig al held og lykke på torsdag.
    Sluttelig vil jeg skive de vise ord: Så er den ged vist barberet ;o)

    SvarSlet
  7. Og der skulle have stået:
    ... skrive de vise ord: .....

    SvarSlet
  8. Tak, for jeres søde ord og opmuntring :-)

    Jeg er glad for, at jeg turde at skrive dette indlæg, for som Laila selv siger, har vi jo alle problemer af større eller mindre karakter og kun gennem dialog og åbenhed kan vi hjælpe hinanden.

    Har fået indkaldelse fra Hamlet idag - føj for satan, den undersøgelse glæder jeg mig godt nok ikke til - men det skal jo overstås så jeg kan komme videre...

    KH
    Laila

    PS: KrusPersille hvad skulle jeg dog gøre uden din syge humor, mind mig lige om at slå dig næste gang, vi ses ;-)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...