onsdag den 18. januar 2012

På jagt efter fugle?

"Den store vinterfugletælling" har siden 2007 været en tilbagevendende naturjagt fra midten af januar til midten af februar. Naturjagten var en del af et 3-årigt samarbejdsprojekt mellem Friluftsrådet og forlaget ConDidact, kaldet OBSnatur, men det sluttede desværre sidste år.

Når jeg alligevel vælger at omtale naturjagten, er det fordi, det var en rigtig god aktivitet for og med børn, så måske kan du alligevel blive inspireret til at gå på "jagt" i din have efter fugle?

Mønsteret til perlefuglene (de mest alm. fugle ved foderbrættet) har jeg udviklet, inspireret af min datters glæde ved at lave perleplader. Jeg tænkte nemlig, at hvorfor ikke udnytte børnenes glæde ved en kendt og elsket aktivitet til også at give dem lidt naturfaglig dannelse ;-)

Jeg har brugt perlefuglene som en del af min naturvejledning bl.a. ved et arrangement om fugle, jeg afholdt i februar 2011 på og i samarbejde med Holbæk Bibliotek. Arrangementet bød på en intro til OBSnaturs hjemmeside og de mest alm. fugle ved foderbrættet, og så kunne deltagerne lave deres egen foderkogle af palmin og fuglefrø eller perlefugle med materialer, der venligst var sponseret af HAMA.

Hvis du også gerne vil vide mere om fuglene i real life og ikke kun i HAMA-perler ;-) er der en god side på OBSnatur, der hedder Kender I fuglene?

Jeg vil gerne dele mønsteret på perlefuglene med dig, så du selv - eller gerne sammen med dine eller andres børn :-) - kan prøve kræfter med solsort, musvit, blåmejse, dompap, rødhals og bogfinke. De er søde med et silkebånd i og hængt op på fx en lærkegren, men du kan jo også vælge at brodere dem i korssting - mulighederne er mange!

Jeg sender gerne mønsteret til dig som en pdf-fil, hvis du sender mig en mail på kreauglen@gmail.com


- Hvis du skulle have glemt det, var der sne i februar 2011 ;-)

11 kommentarer:

  1. Tro mig, har ikke glemt at der var sne i 2011, vi var godt dækket ind herover;) hehe

    Hvor er de altså søde dine fugle, min favorit er Dompapen, synes den har så flotte fjer:)

    SvarSlet
  2. De er godt nok fine ! jeg har brugt nogle af dem og lave forårskort eller ophæng til min mors trollegren. tusind tak :) Du kan se dem om et par dage på min blog :)

    Katrinestampe.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, skal du have Katrine - jeg glæder mig til at se dem på din blog :o) Det er altid dejligt, at andre kan bruge det, man laver, så det er mig, der takker ;-)

      Slet
  3. Jeg så disse fine fugle i din sidebar og måtte straks se indlægget. Hvor er de bare fine og hvor er det en god ide i disse hamaperle tider. Jeg tænker umidlelbart at du let kunne ligge et link ind til pdf fil sådan at folk let kunne udskrive det fine mønster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, skal du have - det er mit naturpædagogiske bidrag til HAMA-perle dillen, fordi jeg tænker, at børn sagtens kan lære noget, mens de laver en kendt og elsket aktivitet, og på denne måde kan få naturfaglig dannelse allerede fra de går i børnehave ;-)

      Jeg ved ikke, hvordan man laver et link til en pdf-fil på Blogger - ved du det? - så derfor har jeg henvist til, at jeg gerne sender mønsteret, hvis man sender mig en mail.

      Slet
  4. Kære Laila.

    Nej jeg skriver mest på min typepad blog men der er det ganske nemt, der skal bare bruges et ikon der ligger ved siden af det til billeder (upload fil hedder det. Iconet er sådan en side med tekst og så er der en grøn pil der peger op). Jeg har engang blogget for nogle andre på et andet system og der var ikonet det samme men jeg kan ikke sige om det er sådan på blogger. Prøv at kør cursoren over iconerne og se om ikke der er et der hedder: upload fil eller noget lignene.

    Min børn og jeg elsker fugle og jeg er sikker på at pigerne ville elske at lave dine fugle.

    Jeg har lagt et link ind på en helt nystartet liste med skiftene link til kreative børneideer. Til påske var der mange der var glade for min liste med påskelinks men jeg ved ikke hvor stor intresse der vil være for en tilsvarende liste med ideer til børn. Vi får se. Du er ihvertfald mit første link.

    SvarSlet
  5. Hvor er de fine!
    Jeg tror jeg kunne finde på at brodere dem og bruge det til en lille pude :o)
    Tak for mønster

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, skal du have Pernille - hvis du vil have mønsteret som en pdf, siger du bare til, for det er da lidt lettere at brodere efter ;-)

      Slet
  6. Jeg har været i gang med at lave fine perlefugle.. http://www.stjernegoide.blogspot.dk/2013/01/hama-birds-diy-og-den-forbandede.html
    tak for input :o)

    SvarSlet
  7. Fine små fugle. Jeg har levet en af dem i perler, men tænker at bruge mønsteret til nogle skoleelever her efter påske. Venlig hilsen Mette

    SvarSlet
  8. Hvor er de fine dine fugle. Det er faktisk en god idé til børn (og voksne :-), for de vil lægge mere mærke til fuglenes farver, når de lægger perlerne. Super idé. :-)
    Jeg sender dig lige en mail, for jeg vil da rigtig gerne have mønsteret som pdf. :-)
    Mange hilsener
    Katrine

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...