fredag den 10. februar 2012

Kan du gætte, hvem jeg er? AFSLØRINGEN!

Som nogle af jer kære læsere allerede havde gættet, så skal Helena være Pippi Langstrømpe og David være kat idag, når de holder fastelavn i deres institution :-)

Her er lidt flere oplysninger om kostumerne:

Kat
Davids kattekostume består af et par bukser med rib i livet og elastik i benene og en slags poncho, der er syet efter et mønster (model nr. 30) fra "Ingelise/Alt om håndarbejde" nr. 2, Februar, 2007. Jeg har dog ændret hættens facon og tilføjet en hale og ører. Halen og ørerne er syet med pladevat imellem delene for at give lidt med hold og påsyet lyserødt filt, som det indvendige i ørerne.

Det sorte pelsstof har jeg fået fra en af damerne på min mors syhold- det var ubrugt og måske lidt af et fejlkøb, men det var helt perfekt til dette formål ;-)

Pippi Langstrømpe
Helenas Pippi kostume er inspireret af et tilsvarende kostume set hos Pralerier/Iretro.

Forklædekjole
Forklædekjolen er syet efter et mønster fra bogen "Sådan syr du", som jeg dog har tegnet større (str. 116), da mønsteret kun går til str. 104.

Stoffet er henholdsvis fra Stof & Stil og lidt retrostof til lommerne fra min byttehandel med Rikke, og mit kup fra KommuneKram.

Det gule skråbånd har jeg fået af min moster, og knapperne er flere år gamle og vist nok også fra Stof & Stil...

Shorts, "hofteholder" og lange sokker
Under forklædekjolen har Helena et par velourshorts, som jeg syede til hende i sommers efter et mønster fra Onion (nr. 20043). I buksebenene har jeg sat et stykke bukseelastik, som jeg har syet fast på et par damestrømper i str. 39-42 og pyntet med de samme knapper, som kjolen.

Paryk
Pippi-parykken er lavet ved at vikle et nøgle orange akrylgarn rundt om min patchworklineal, binde det på midten, klippe det op og dernæst binde det fast på en bred, sort børnehårbøjle.

Garnet er derefter flettet og bundet fast på hårbøjlen (ca. ved ørerne) og i enderne. Pandehåret er blot ekstra garn, som er trukket gennem i toppen/der hvor parykken er bundet fast på hårbøjlen.

Til slut har jeg trukket ståltråd igennem begge fletninger, så de kan stritte på ægte Pippi-manér.

Idéen med parykken på hårbøjlen er simpelthen genial - den er dog ikke opfundet af mig, men fundet på Enlig-mor.dk efter en gang google ;-)

Jeg synes, at det er blevet nogle fine kostumer med to dejlige børn indeni Hvad synes du?


8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, Mosti's unger var fine - specielt parykken var et hit, så tak for fletningerne ;-)

      Slet
  2. Skønne kostumer.... og endnu skønnere unger!!! Håber de havde en dejlig dag !!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marianne :O) Det havde de - der blev i hvert fald fortalt meget om dagen, så efter det at dømme, så hyggede de sig ;-)

      Slet
  3. Hvor er de søde - og fine kostumer det er blevet til - vi springer udklædningerne over i år, ungerne har endnu slet ikke vist interesse for det, og min energi været li nul, så ingen opmuntring til dem herfra ;)

    Håber de havde en god dag :)

    kh Karina

    Ps. tak for linket i forrige indlæg, så sødt af dig ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Karina - de havde en dejlig dag :-)

      Hvad de ikke ved, har de jo ikke ondt af - er det ikke sådan ;-) Så kan de jo altid klæde sig ud en anden god gang...

      Det var da så lidt - jeg hygger mig jo altid med at læse med hos dig, så lidt reklame var helt klart på sin plads ;-)

      Slet
  4. hvor er de fine! Rigtig fin Pippi paryk, har du selv lavet den ud af garn?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o)

      Ja, jeg har selv lavet den ud af garn - fremgangsmåden står under pkt. Paryk i indlægget ;-)

      Paryk-hårbøjlen fungerede helt perfekt, for Helena havde den nærmest på hele dagen, og den var også fin, da hun kom hjem fra børnehaven, så det er bestemt ikke sidste gang, jeg laver sådan en paryk-hårbøjle.

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...