fredag den 18. maj 2012

Ta-Da - en ny kjole!

Ih, hvor er det skønt at have et par fridage, for nu fik jeg syet Helenas nye kjole færdig :-)

Jeg valgte at bruge et andet mønster end det, jeg viste i dette indlæg, for det var rigtig dårligt/mærkeligt, da jeg tegnede det af og svarede slet ikke til fotoet - og, det var det rigtige, jeg tegnede af :-(

Gad vide, om der er andre end mig, der er ved at være træt af Alt om håndarbejdes SyMagasin? Jeg synes, at deres nye mønstre er vildt dårlige, og syforklaringerne er ikke blevet lettere at forstå snarere tværtimod (de var nu heller ikke lette, da det hed Ingelise's...). Dvs. de ser så fine ud på billederne, men når man så syr dem, er størrelsen/pasformen helt forkert, så nu overvejer jeg, om jeg overhovedet gider at prøve kræfter med dem mere!

Kjolen er derfor syet efter et af Onions mønstre (nr. 20043), som er gode i både pasform og størrelse - i hvert fald til min Helena ;-) Jeg har ændret lidt på mønsteret og forlænget "midterstykket", fordi jeg valgte ikke at sy flæse på. Jeg tillagde samme antal cm, som flæsens højde, dvs. jeg forlængede bare siderne, da jeg tegnede den af. Modellen har skjulte skråbånd i ærmegabene og stropper med elastik indeni, der gør, at de sidder rigtig godt, og ikke glider ned/ud på skuldrene.

Den er syet i et af mine yndlings retrostoffer, som jeg har købt af Mette, byPehrson, og af orange bomuld med hvide prikker fra Stof 2000. I stedet for at sy den med ombuk, som på mønsteret, har jeg kantet den med orange/hvid prikket skråbånd fra Stof 2000. På forstykket har jeg syet en strikket doily på, som jeg har købt i en Røde Kors genbrugsbutik i Holbæk (jeg fik en stor og en lille doily for 10,-). Jeg synes, at det giver en rigtig fin effekt, og jeg er fuld af beundring for det fine håndværk, som ligger bag ;-)

Helena ville straks prøve kjolen på, da jeg var færdig med den, så se venligst bort fra den interessante farvesammensætning (bluse/strømpebukser) og de fine, men alt for store sutsko, hun hyggede sig med at rende rundt i :-D








17 kommentarer:

  1. Hvor er det et smukt stykke arbejde Laila:) Kender godt det med mønsterne driller, synes egentlig også at jeg altid ender med at lave dem om... Men det er nok også nærmere fordi når jeg har en vision i hovedet og det ikke lige passer med mønsteret, ja, så piller jeg ved det (dengang jeg syede en del gallakjoler).

    Jeg må sige en fed effekt med at sætte doily på:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde - jeg er også rigtig glad for resultatet, og Helena er bare så fin med den på :-)

      Tænkte nok, at du ikke kunne holde dig til et mønster - det ligger ligesom ikke til dig ;-D Kunne godt tænke mig at se nogle af dine gallakjoler - har du haft vist dem på bloggen?

      Knus

      Slet
    2. Hun er så yndig med den på:)

      hehe, er det så tydeligt? :P

      Nej, det har jeg ikke. Interessen for at blogge kom faktisk kun rigtig da jeg ventede Oliver, og jeg begyndte at sy kjoler da jeg skulle have mit første galla i tiende klasse (puha det er længe siden) også ellers i gymnasiet og senere syede jeg til min kusine og hendes gymnasietid, hvor hun så har lånt nogle af mine (vi var de samme str dengang.. suk er vi ikke længere.. hehe)
      Men vil da overveje at vise dem, har jo en gine... hihi:) Mig selv, bliver umuligt...

      Det er sjovt at tænke på.. alt det her med at sy osv, kom allerede til mig i 7 ende klasse hvor jeg skulle tænke på hvordan jeg ville se ud til min konfirmation (du ved hvor kræsen jeg er, så selvfølgelig tegnede jeg da den lige selv.. hehe... dog dengang fik jeg en anden til at sy den for mig, da jeg slet ikke vidste jeg kunne den slags endnu før senere:)) Har den faktisk endnu... :)

      knus

      Slet
  2. Det er lige en Helena kjole :-) jeg nyder også fridagene inden det går løs på mandag med din "Naturportalen"

    Krammer fra mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og hun er så glad for den, så den måtte på idag - dog med en noget kønnere farvesammensætning af bluse og strømpebukser ;-)

      Jeg fik kopieret alle billederne i torsdags og tror ikke, at det tager så lang tid at lave siderne, så vi er vel færdige i slutningen af ugen, så vi igen kan få noget natur på kommunens hjemmeside!

      Knus

      Slet
    2. Nej det tager ikke så lang tid at oprette sider osv... Havde lidt samme tids plan (på nær at vi lige skal en tur til Kbh i mellemtiden)

      Glæder mig!

      Slet
  3. Prinsessen var bare SÅ fin i den nye kjole i dag :-) Og farvesammensætningen var helt klart også en forbedring ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, schwesterlein :-) Ungerne savnede deres Mosti lige så snart, I var kørt, så jeg må se, om jeg ikke kan lokke Nielsen med en tur i sommerhuset - ellers ses vi jo heldigivis på søndag...

      Slet
  4. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  5. årh den er blevet endnu smukkere end jeg havde forestillet mig, og hvor er modellen da bare sød.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, Lotte - det stof er bare så fint, at der ikke skal så meget til, før end det bliver et smukt resultat ;-)

      Slet
  6. Så fin en kjole og så dejlig en pige!!!!!
    - hvordan har du fastgjort den fine doily (og tænk det vidste jeg altså ikke de hed .. ;o)... rødmer).... jeg har nemlig et lille projekt med noget mørkelilla hørstof som skal forvandles til sofapuder,og dekoreres med hæklede og strikkede lyseduge... fra nu af: doily's ;o))).
    Jeg forstiller mig at de skal hæftes på med små usynlige sting !!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød, Marianne :-)

      Det er kun, fordi jeg googler ufattelig mange ting af ren og skær nysgerrighed og følger mange andre dygtige bloggere, at jeg ved, at det hedder en doily, så det skal du ikke skamme dig over, at du ikke vidste - det gjorde jeg heller ikke for et par måneder siden :-D

      Jeg har syet doily'en fast med naturfarvet tråd på symaskinen med tre (lige ud) syninger - to i yderkanten ca. 0,5 cm og 2 cm inde og en ikke langt fra centrum. Jeg syede bare rundt og fulgte formen på doily'en og synes egentlig ikke, at man lægger mærke til syningerne, selvom den ikke er hæftet med usynlige sting.

      Jeg tror, at min metode holder bedre, når det er på børnetøj, som jo er udsat for noget mere end en sofapude, men prøv dig frem! Det kommer jo nok også an på baggrundsstoffet, for på et mønstret baggrundsstof som dette, lægger man ikke mærke til syningerne, men det gør man nok på et ensfarvet baggrundsstof.

      Slet
  7. Hvor er den bare skøn :-)
    Dejlige farver!

    SvarSlet
  8. Super smuk kjole du har syet, det ser ud til at være en rigtig godt model, det kunne være jeg også skulle prøve den af, Emilie ville elske sådan en kjole :)
    Det er lidt pudsigt, jeg har nemlig netop forelsket mig i samme retrostof, en kunde har sendt det til mig, fordi jeg skal sy hende en sommerhat i det, og jeg er så heldig at jeg må bruge resterne, har allerede syet lommer på et par bukser af stoffet, synes virkelig det er smukt!

    SvarSlet
  9. Jeg er iøvrigt ret sikker på at doileyen er kniplet - men det gør den jo ikke mindre fin :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde da helt glemt at svare på din kommentar, men bedre sent end aldrig ;-)

      Jeg er rigtig glad for Onions mønstre, for de sidder godt på mine børn, der er høje og smalle, og så har de også mange fine detaljer/variationsmuligheder, og det kan jeg godt lide.

      Ja, det er et rigtig tøset print, og jeg er vild med kombinationen af lyserød og orange, som gør det knap så tuttenuttet :-) Fedt, at du må arve rester - jeg har også kun rester tilbage nu, så de skal bruges med omtanke...

      Doilyen er lavet i kunststrik - troede også selv, at den var kniplet til at starte med - men min mor fik mig på andre tanker, og da hun ved virkelig meget om håndarbejde, så derfor stoler jeg på hendes dømmekraft ;-)

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...