lørdag den 9. juni 2012

Roskilde Dyrskue: tanker om fra jord til bord

Idag har hele familien og Aslan, vores Broholmer på 15 mdr., været en tur på Roskilde Dyrskue.

Vi mødte mine forældre og min søster ved dyrskuet kl. 8.00 i morges og kørte hjem mod Holbæk omkring kl. 17.30, så det har været en lang og begivenhedsrig dag!

Jeg er født og opvokset i Roskilde og har, så længe jeg kan huske tilbage, været på dyrskuet - ofte ikke kun en dag men nærmest alle dagene, da min far i kraft af sit arbejde fik fribilletter/partoutkort. Jeg elskede at se på dyr og stort set alle på pladsen blev klappet/set på på tværs af arter og størrelser, så kimen til mit job som voksen (naturvejleder) blev helt klart lagt her kombineret med mine ferier/weekender i mine forældres sommerhus på Sj. Odde, hvor jeg er kommet, fra jeg var nyfødt.

Det er derfor en stor glæde for mig at genkende den samme glæde for dyr hos mine børn og den samme nysgerrige tilgang til at undersøge, hvordan dyrenes liv leves - og jeg er stolt af, at de forstår at håndtere og behandle dyr på en ordentlig måde og ved, at kødet/æggene/mælken mv. i supermarkedet kommer fra et dyr ;-)

Dyrskuet er en god anledning for familier i byen at snuse til livet på landet og se vejen fra jord til bord, men jeg kunne måske godt savne noget mere formidling, for jeg tror, at der er mange, som på vejen hjem, stadig ikke aner, hvilke dyr, de har set og overhovedet ikke forholder sig til, at de spiser et af deres artsfæller til aftensmad. Det, at kunne håndtere eller behandle et andet levende væsen er desværre heller ikke noget mange børn har lært; selvfølgelig er det spændende at holde en lille kylling i sin hånd, men knap så spændende at se på, når den nærmest bliver mast i de små barnehænder og bagefter kastes ned til sine artsfæller, mens mor/far ser ligegyldigt til!

Jeg ved godt, at førstehåndserfaringer og sanseoplevelser er vigtige for børns naturfaglige dannelse, og egentlig burde jeg vel nærmest glæde mig over, at mange børn er uvante med dyr, for så er jeg og andre  naturvejledere jo et must, men det gør mig snarere lidt trist at se forældrenes manglende interesse/empati med dyrene. En ting er nemlig, at man ikke ved bedre - en anden er, at man er ligeglad, for den holdning giver de jo videre til deres børn...Børnene er jo fremtidens forbrugere, vælgere og beslutningstagere og uden naturfaglig dannelse er det altså lidt skræmmende at tænke på miljølovning og dyrevelfærd!

Dette indlæg er derfor også en lille opfordring til at sætte dyr og dyrevelfærd på dagsordenen i dit hjem, din klasse eller din institution for de af jer, der til hverdag passer, danner og præger fremtidens generationer!

Tak, for din tid, hvis du ikke bare scrollede videre til billederne men læste tankerne bag ;-)

KÆMPE hane (Orpington) og sovende kød, ups kalv!

Klappe-kalve og kæle-kaniner...som stak af :-D

Ja, mælken kommer fra koens patter og ikke kun karton ;-)



Hvad er det med drenge og maskiner!!!

Næste generation hos menneske og ko

Så blev de tre små mætte på oplevelser...zzzzzzzz




5 kommentarer:

  1. ENIG!!!
    Jeg bliver også såååå sur når folk bare er ligeglade med hvordan deres børn behandler dyr og andre ting for den sags skyld!!!
    Men dejligt at i havde en god dag :-)

    SvarSlet
  2. Jeg er også helt enig og heldigvis så vi ikke nogen der behandlede kyllingerne hårdhændet..mine unger fik begge lov at holde én og de var meget benovede over det....ih, hvor var de søde. Jeg har også været på Dyrskuet hvert år, da både min moster og min morbror og nu også mine kusiner udstiller heste dér, og har gjort det så længe jeg kan huske. Åh, der var mange mennesker, så vi holdt kun til at være der i 5 timer, men hvor vi hyggede os.
    KH Mia

    SvarSlet
  3. Total enig og jeg tier ikke.
    Så nogle gange en ung pige lufte hundehvalp og den fik så mange ryk i linen, at den hver gang tumlede hen af fortorvet, fordi den ikke ville gå pænt på sin plads.
    Spurgte hende, om hun havde tænkt over, hvorfor den ikke ville gå inde på plads?
    Næh, det vidste hun ikke, men det ville hun bare ikke finde sig i.
    Selvfølgelig vil en hund ikke gå derinde, hvor det konstant gør ondt.
    Jeg har også meldt en for dyremishandling. VIL ikke se det,
    så jeg giver dig fuldstændig medhold.
    Enkelte eksempler...ved det, men mit hjerte banker for alt levende og det skal behandles med respekt.
    Heldigvis elsker mine børn også dyr og giver forhåbentlig dette videre til deres børn.

    Herligt, at i havde en god dag. Var selv på dyrskue hvert år sammen med min far som barn, da jeg er vokset op på landet.
    Igen...en tak til dig og alle andre naturvejledere.

    SvarSlet
  4. Puha, det ville jeg heller ikke have haft det godt med at se på!!

    Jeg får det næsten fysisk dårligt, når der løber børn rundt og sparker ud efter duer, mens deres forældre griner af det. Det har jeg snart set mange gange, og jeg fatter ikke, at man ikke ønsker, at ens børn har respekt for andre levende væsner.
    Men jeg har nu også hørt, at jeg er for pjattet, fordi jeg ikke slår fluer og edderkopper ihjel.

    SvarSlet
  5. MANGE tak, for jeres kommentarer, som heldigvis bekræfter mig i, at der er mange fornuftige mennesker derude, men det er jo bare ofte dem, der gør sig uheldigt bemærket, man lægger mest mærke til...

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...