torsdag den 23. august 2012

Lykken er...

...at cykle de 12 km hjem fra arbejde i strid modvind på Fjordstien langs Holbæk Fjord for så at opdage en havørn, der bliver jagtet af en krage og kunne forevige dramaet med sit kamera!

Synet af havørnen er for mig et symbol på, at noget rent faktisk er lykkedes, siden havørnen i 1990'erne genindvandrede til Danmark efter at have været forsvundet fra vores land for godt 100 år siden pga. menneskets forfølgelse af den store rovfugl af simpel uvidenhed...for havørnen spiser svømmefugle, fisk og ådsler og tager ikke hverken husdyr eller børn ;-)

Havørnen er Europas største ørn og vores største rovfugl herhjemme - til sammenligning er den dobbelt så stor som en musvåge - og særligt imponerende er den i flugten, hvor de enorme, brede vinger ligner et par sammenhæftede døre. Den er en sjælden ynglefugl her i landet (38 par i 2011), men her i Holbæk er vi så heldige, at et af disse par har valgt at yngle på en ø i kommunens største sø, Skarresø.

Ja, jeg ved godt, at det er topnørdet at kunne blive så glad over at se en fugl, men sådan er jeg - og jeg er stolt af, at det rent faktisk er en del af mit job at være det ;-)


10 kommentarer:

  1. Hvor er du altså sød! Og hvor fedt at du lige fik det med dig hjem :)

    SvarSlet
  2. wauh... bare det var mig.. men jeg havde nok ikke spottet at det var en havørn.. Men der er altså noget facinerede ved de store rovfugle

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nu ikke så svært at se forskel, hvis man øver sig lidt - det gør jeg stadig, da jeg langt fra er en super ornitolog - og når man får dem på så tæt hold, som jeg var, så er det altså noget lettere end på laaaang afstand ;-)

      Hvis du godt kan lide rovfugle og vil lære de enkelte arter bedre at kende, så kan jeg varmt anbefale bogen "Rovfugle i felten": http://www.saxo.com/dk/rovfugle-i-felten_klaus-malling-olsen_indbundet_9788756778992

      Slet
  3. Du er da for top-cool! Tænk at du bare lige kan se det på en cykeltur på vej hjem. Hver gang jeg ser en større fugl, tænker jeg bare, at det må vist være en musvåge (altså hvis den er sådan rovfugle-agtig ;-)). Jeg er sindsygt dårlig til det med fugle. Til trods for at min far prøvede at lære mig det hele min barndom. Hi hi - han hørte sgu fuglefløjt når han ordnede ting derhjemme eller kørte bil. Så han kunne dem, når han hørte dem i naturen. Nøj, hvor jeg synes, at det være mega rådden! Nok derfor lærte jeg ikke en dyt - ville for alt i verden ikke være som ham.
    Og nu fortryder jeg det da. Tænk hvis jeg havde taget det til mig og gidet at lære om det. Det kunne være topplæret (som DIG), hvis man lige kunne snupse et billede af en havørn. Og så vide at det ER en havørn! Hatten af for dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde - du skulle bare vide, HVOR meget jeg kan nå at se på en cykeltur eller en køretur for den sags skyld (det er vist en seriøs arbejdsskade) :-D

      Tsk, tsk jeg er skuffet over, at du ikke hørte efter din far, for så kunne du have hjulpet mig, når jeg er i tvivl...men du kan jo nå at lære det endnu - se ovennævnte bog, jeg har anbefalet ;-)

      Hvis der ikke havde været så langt mellem os, så havde jeg gerne taget Nanna, Jonathan og dig med i skoven og lært jer fuglestemmer, for det er sådan en sjov aktivitet med børn...jeg kan nemlig nogle simple og sjove huskeregler, så de er lette at kende/huske - måske jeg skulle huske at lave et indlæg om det til foråret?

      Slet
  4. Det er bare god info.!
    Engang ville jeg sværge på, at jeg så en ørn under en biltur i Jylland. Vi var hurtigt forbi, og ingen i bilen troede på mig. "Det må have været en musvåge!" Til sidst blev jeg helt i tvivl, men det var altså en ørn!

    Jeg forstår godt, at det var en stor oplevelse for dig.

    Sådan må du gerne blive ved med at undervise os. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ørne er større end våger og har tydelige "fingre" dvs. lange, spredte fjer for enden af vingerne, så det plejer at være et par gode kendetegn, men ellers må du lige lure den rovfuglebog, jeg har anbefalet i en af de andre kommentarer, for den er supergod og nem at gå til. Og jeg underviser altid gerne - kan faktisk slet ikke lade være ;-)

      I havde da ynglende havørne i Odense Fjord for et par år siden, men hannen og ungen blev jo desværre fundet døde med forgiftet duekød i halsen og kroen :-(

      Slet
  5. Elsker at være din kollega og veninde!
    Du er mega sej, dygtig og en fantastisk "genfortæller" turbovandre, den glemmer jeg nok aldrig :0)
    Krammer din vej

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var sødt sagt, kære Rikke - og i lige måde, for dagen er altså meget sjovere med dig ved min side ;-)

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...