mandag den 29. oktober 2012

Dukkehus og efterlysning

I lørdags ryddede pædagogerne op i ungernes børnehave, og jeg var så heldig at få lov til at arve et gammelt Lundby dukkehus, som ellers skulle smides ud :-)

Huset har en del år på bagen og er indrettet i bedste retrostil, og det bringer gode minder fra min egen barndom, hvor min søster og jeg havde et tilsvarende dukkehus, som vi legede rigtig meget med 

Tapetet har desværre en del skader, så det kræver en tapetsering (tips/erfaringer med at tapetsere dukkehus modtages med kyshånd!), mens tæpper og gulve er i ok - ja, næsten perfekt stand, så de får lov at være originale. Der mangler desuden et vindue, en skorsten og en transformer/ledninger, så der forhåbentlig kan komme lys i, for det husker jeg som noget ganske særligt.

Planen er, at Helena skal have det i julegave, så nu går jeg og overvejer, hvad jeg skal gøre ved det... Jeg kan nemlig ikke blive enig med mig selv, om det stadig skal være lidt retro (som jeg synes er fedt), eller det skal updates med respekt for det oprindelige (hvilket nok tiltaler Helena mere)?

Ja, og så er der møblerne, som jo er et helt kapitel for sig selv; skal det opdateres med nye Lundby møbler anno 2012, eller skal jeg lede efter nogle gamle originale?

Hmmm, tænk at et simpelt dukkehus kan medføre så mange svære valg!!!

Og så var der jo efterlysningen:

Hvis du ligger inde med Lundby dukkehusmøbler og tilbehør, som dine børn ikke leger med mere og er interesseret i at sælge dem/evt. bytte med noget, jeg selv har syet, eller med nogle af mine retrostoffer, så send mig fluks en mail, så julefreden kan blive sikret ;-)

Det fine hus udenfor i solskinnet uden små nysgerrige børn i nærheden ;-)
Stue, badeværelse og køkken i bedste 70'er stil
Med og uden vinduesramme - bemærk detaljen med fuglen, som er ret fin :-)
Det manglende vindue/Her har skorstenen siddet/Hullet til transformeren

15 kommentarer:

  1. Se sådan et havde jeg som barn. Har også en del møbler endnu, mine børn leger dog med dem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror vist, at vi er mange i vores generation, som har leget med det fine Lundby dukkehus :-)

      Jeg har også nogle få møbler fra min barndom - de ligger bare i sommerhuset, så jeg kan på nuværende tidspunkt ikke helt huske, hvad der er...og det kunne være skønt at få nogle flere møbler fra nogen, som er færdig med at lege med dem ;-)

      Slet
  2. Hej
    Faldt lige over din blog og kan fortælle at vinduerne kan du købe i Toys a' us fra ny. Ved ikke lige med skorsten. Møbler, enten nye (dyrt, som i mega dyrt), eller prøv gul og gratis, den blå avis eller her :D
    Mine børn har deres på loftet endnu, min blev brændt ned af mine brødre som fik to brandbiler der kunne sprøjte vand... tjaa børn...

    Håber du finder ud af det.

    Kh. Lis

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen til, Lis, og 1000 tak for tips :-)

      Jeg var helt færdig af grin, da jeg læste din kommentar, for jeg kan levende forestille mig mine to drenge slukke en brand i storesøsters dukkehus ligesom dine brødre gjorde :-D

      Slet
  3. øv jeg troede jeg kunne hjælpe dig. jeg købte et hus (billigt) på et marked i sommers men efterfølgende fortrød jeg, da jeg gerne vil have at Kaja får et hus i størrelse 1:12, som passer til de møbler jeg har liggende. Lundby er vidst 1:16.
    mit hus er desværre lige et par år yngre eller ældre. Det er ellers det samme tapet og det er også fra 70érne, men skorstenen sidder desværre på tagryggen så den har en vinkel skåret op i den, og så vidt jeg kan se på dit billede sidder din på den ene tagside
    .. og der er ingen vindueskarme på mit hus.

    du skriver at du mangler ledninger til strømmen. sidder de ikke bag papiret på bagsiden af huset. ?

    :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sørens osse - det er rigtigt spottet, at skorstenen sidder på den ene tagryg og har en flad montering uden smig i!

      Har nu googlet mig frem til en, der sælger reservedele til Lundby dukkehuse på DBA, så hvis de ikke har dem i Toys R Us, som Lis skriver herover, så må jeg prøve ham/hende ;-)

      Tjekkede lige dukkehuset, da jeg kom hjem, og der løber ganske rigtigt fine kobbertråde under papiret bagpå - er det bare det?!Og hvordan får man så tilsluttet strømmen med transformatoren - er der er form for stik inde i dukkehuset?

      Havde dig forresten i tankerne, da jeg fik dukkehuset, for jeg har endnu ikke glemt dit fantastiske dukkehusmad, som du havde lavet til din ex svigermor :-)

      Slet
    2. Ledningen fra transformeren sætter du i det stik med de 2 huller som du har lige over hullet til transformeren :o) altså de 2 huller som man kan se på det billede du har sat herind.

      Inde i huset skulle der gerne være tilsvarende stik og de passer til ledningerne på lamperne når man køber dem :o)

      :o) Jeg lavede faktisk en hel del dukkehus mad dengang, for jeg blev lidt bidt af det, så jeg var på messe flere år i træk hvor jeg solgte af det. :o)

      og efter at jeg fandt det frem og tog billeder af det, er jeg blev lidt hooked igen.. så mon ikke snart Fimo-pakkerne bliver fundet frem igen :o)

      Slet
    3. Hvad skulle jeg dog gøre uden en dukkehusnørd som dig - jeg er jo totalt blank på det område :-D

      Det inde i huset kunne jeg godt huske fra min barndom, men bagpå havde jeg jo aldrig rodet, så den nød havde jeg ikke lige knækket uden dig ;-)

      Hvis du går igang med fimoen igen og vil sælge/bytte med noget af det fine dukkehusmad, så giv mig lige et praj, ik'?

      Slet
  4. Jeg lavede et hus i stand til min datter i sommers.
    Jeg har bl.a. skrevet lidt om processen (herunder tapsering) i fire indlæg her:

    http://designbydalkaer.blogspot.dk/search/label/Dukkehuset

    Håber det kan bruges.

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, for linket Louise - der var flere gode tips, som jeg klart vil tænke på, når jeg forhåbentlig snart skal igang med projekt dukkehus :-)

      Slet
  5. Hej Laila,

    Jeg har sat en Lundby dukkehus i stand med tapet - du kan finde det på min blog. Jeg har ikke skrevet så meget om processen, men jeg husker, at jeg fandt ud af, at det var nemmest hvis jeg klippede papiret lidt for stort og så skar til med en helt skarp hoppykniv bagefter. Det er noget småtteri at sidde med, men ganske hyggeligt. Jeg er rigtig glad for, at jeg tog mig sammen og fik det gjort :-).

    Nanna har en del dukkehus sager til det fra Lundby, men hun bruger faktisk mest sit playmobil i det. Det er helt fint med mig. Måske hun kommer til at lege med det andet, når hun bliver lidt ældre. Det er lidt for småt for hende endnu med det originale Lundby.

    Glæder mig til at se dit dukkehus igen :-)
    Kh Didde-Louise

    SvarSlet
  6. hvor er du heldig at få det lækre dukkehus med hjem.

    SvarSlet
  7. Glæder mig til at se hvad du får gjort ved det- er sikker på det bliver flot- du er god til de der fine fine papirting:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig også SÅ meget til at komme igang med det - og 1000 tak for rosen :-)

      Slet
  8. Er Lundbys størrelsesforhold 1:16 ? Jeg leder nemlig efter dukker til min datters dukkehuse

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...