onsdag den 2. januar 2013

Arabia Pomona ♥

Jeg har tidligere vist en fin Pomona marmeladekrukke med kirsebær frem her på bloggen, og den er ikke alene mere, men har fået selskab af to andre, som jeg har fået i julegave.

Den lille krukke med æblerne er købt hos Louise, Like mormor shop, og den store med blommerne var jeg heldig at finde til en god pris på DBA. Alle tre krukker er i mint condition, dvs. uden hakker eller skår og har også låg, som mange af krukkerne mangler - og sikkert med god grund, da låget er uden gummifals og dermed let at slå skår af/ødelægge, når man sætter det på...

Pomona krukkerne blev produceret af Arabia Finland i perioden 1965-1975, og de er et tidstypisk udtryk for "Happy-Finland-stilen", som Marimekko tekstilerne er et andet godt eksempel på.

Arabia Pomona serien blev produceret i flere forskellige modeller, men marmeladekrukkerne med det flade låg er formgivet af Ulla Procopé, og hovedparten af dem er tegnet af designer Raija Uosikkinen.

Jeg nyder at kigge på mine fine krukker, som de står der på rad og række i mit køkkenvindue - og jeg bruger dem faktisk også dagligt, da de rummer forskellige slags the. Jeg kan ikke sige mig fri for, at krukkerne med tiden kan blive til flere, da der er flere af de andre motiver, som jeg synes er flotte ;-)


12 kommentarer:

  1. De er virkelig flotte. Dem kan jeg godt forstå du er glad for :-)

    SvarSlet
  2. Hej mange tak for handlen, den er bare så fin den krukke. og mange tak for linket til min blog. Ha et dejligt nytår kh Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også rigtig glad for den - og velbekomme for linket - det manglede da bare, for du har jo mange fine ting og super service :-)

      Slet
  3. De er SÅ søde - jeg er også vild med den med appelsiner, som jeg desværre ikke fik købt i sommers på et loppemarked - stod og ventede en evighed ved en bod, med sælger dukkede aldrig op, så jeg aner ikke engang, hvad den stod til. Ser allerede frem til de kommende markeder ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, dem med appelsiner kan jeg også godt li' - og lov mig, at næste gang, du ser en af de fine krukker, at du så også køber den, selvom sælgeren er en klovn, for du vil med garanti ikke fortryde det ;-)

      Slet
  4. Ih altså hvor er de fine. De stod også på min ønskeseddel i år, men fik desværre ingen. Min samling består indtil videre af jordbær og bi krukken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske kan du nå at få nogen i fødselsdagdgave, når julemanden havde glemt det, men indtil da er det da også skønt, at du har jordbær og bier, for de er også blandt mine favoritter ;-)

      Slet
  5. Jeg har en krukke i samme str som den m æble men uden låg som jeg ikke bruger, kunne du være interesseret i den ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhh, det lyder spændende! Kan du ikke sende mig en mail på kreauglen@gmail.com?

      Slet
  6. Min klodsede kæreste har ødelagt låget på min æblekrukke
    Kender du en der har et låg i overskud ?
    Så vil jeg blive lykkelig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nan

      Undskyld det sene svar - havde helt glemt dig :-) Jeg kender desværre ingen, der har et låg i overskud, for det er jo tit dem, man får smadret...

      God jul og godt nytår til dig

      MVH
      Laila

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...