fredag den 18. januar 2013

Farvel lille brune

Idag er en meget trist dag, hvor jeg har måtte sige farvel til endnu en af mine elskede katte :-(

Nouredin var den første killing, som vi selv opdrættede, og han blev født i 2004 sammen med tre søskende. Han var den mest kærlige og blide hankat, som man bare kunne kramme og nusse på, og han brokkede sig aldrig eller kom op og slås med de andre katte - tværtimod var han altid den, der først gav sig og gik væk.

Nouredins bedste ven, Arthur, og ham lå tit helt sammenfiltrede og sov, men her på det seneste trak han sig mere og mere væk fra både de andre katte og os, og han blev tyndere og tyndere og hungrede kun efter vand og ikke mad...desværre ved jeg kun alt for godt, hvad det betyder - nemlig dårlige nyrer - og det går kun en vej; den forkerte...og selvom de får nyrerfoder fra dyrlægen, så forlænger det kun pinen (har prøvet det og gør det aldrig igen...), for rask bliver de aldrig, når den diagnose først er stillet.

Der er bestilt tid hos dyrlægen i eftermiddag til aflivning af min lille brune bisse, og jeg tager ikke med - kan ikke klare det og bliver aldrig god til at sige farvel ligegyldigt, hvor mange gang, jeg snart har prøvet det - så den tunge vej må manden gå alene, mens jeg er hjemme med børnene :-( '

Børnene ved godt, at Nouredin har det dårligt og skal dø, og de har sagt pænt farvel hver gang, vi har mistet en kat, og vi snakker tit om, hvor kattene mon nu er henne, og om de leger oppe i "kattehimlen"?

Døden er svær at forholde sig til, når man kun er 3 1/2 år og snart 6 år, men det hjælper at have et smukt sted tænke på som der, hvor man sender sine kære hen i stedet for blot at fortælle dem, at de døde ligger i jorden eller bliver brændt, for det forstår de alligevel ikke...og hvis der er en himmel for mennesker, så må der jo også være en for dyr, synes de - og selvfølgelig er der det, for dyrene har jo også været elsket, og dem er der jo også behov for at mindes...

Farvel min lille Nou - hils din mor og søster i kattehimlen 




6 kommentarer:

  1. Jeg er sikker på vores elskede dyr er i samme himmel som menneskene. Pigerne snakker om at vores hund er i himlen sammen med mormor kat og en trafikdræbt storesøster til en pige vi kender. Så vi har snakket meget om det, hvilket jeg er rigtig glad for. Men det er da sørgeligt år miste et dejligt dyr, men når den er syg er det jo det bedste. I må lave en lille mindefoto collage om den. God weekend.

    SvarSlet
  2. Da jeg læste dit indlæg på vej hjem i toget, var det SÅ svært ikke at begynde at tudbrøle!! Du havde jo skrevet til mig tidligere på dagen og fortalt, hvor det bar hen - men alligevel... Nu sidder jeg så hjemme bag computerskærmen og er glad for at jeg kan blindskrift, for tårerne blænder mit syn :'(

    R.I.P lille Nou - du vil blive savnet <3

    P.S. Mivse fik da også lige en ekstra stor nussetur, da jeg kom hjem <3

    SvarSlet
  3. Å det er hårdt. Det er godt at I er gode til at sige farvel, men alle de levende væsner som man må sige farvel til efterlader et hul, det kan ikke være anderledes når man har elsket.

    Mange tanker herfra.

    SvarSlet
  4. Åhhh hvor trist :-(

    Måske kender du den allerede, men jeg deler nu alligevel denne:

    Regnbuebroen

    Her på denne vor side af himlen findes et sted kaldet Regnbuebroen. Når et dyr, som har stået et af os mennesker særlig nært, dør, rejser det hen til Regnbuebroen. Dér er grønne enge og bakker, så vore særlige dyrevenner kan løbe rundt og lege sammen. Der er masser af mad, vand og solskin, som sørger for at vore venner er glade og har det godt.

    Alle dyr, som engang var syge og gamle, får deres styrke tilbage. De som var skadede eller lemlæstede bliver gjort hele og stærke igen, præcis sådan som vi husker dem og mindes dem, som de var engang. Dyrene er glade og tilfredse på nær een enkelt ting; alle som een savner de deres kære, som engang var dem nær, og som de måtte lade tilbage.

    Sammen løber de og leger; men den dag kommer, da et af dem med ét stopper op og ser hen mod horisonten. Blikket er klart og opmærksomt, kroppen begynder at skælve. Pludselig begynder dyret at løbe bort fra gruppen, det næsten flyver henover det grønne græs så hurtigt, som dets ben kan bære det.

    Det har set dig, og når du og din specielle ven endelig mødes, omfavner I hinanden i glædeligt gensyn for aldrig nogensinde mere at skilles. De glade kys nærmest regner ned over dit ansigt, dine hænder kærtegner igen det elskede dyr, og du ser endnu engang ind i disse dit dyrs trofaste øjne. Alt for længe var det borte fra dit liv; men aldrig et øjeblik fra dit hjerte.

    Derpå krydser i Regnbuebroen sammen…

    Forfatter ukendt

    Stort kram til dig.

    SvarSlet
  5. Kæmpe krammere til dig og dine! Hvor var han en smuk smuk kat

    SvarSlet
  6. 1000 tak for alle jeres søde kommentarer som virkelig varmede i en svær stund ♥

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...