onsdag den 13. marts 2013

Stephania's syæske

Som jeg skrev om her, så er min farmor er jo død for nylig, og min familie er nu igang med det store og svære arbejde, som det er at rydde op i et elsket og savnet menneskes ting.

Blandt min farmors mange ejendele - og der er jo en del, da hun nåede at blive 90 år - var også hendes mors gamle syæske, som jeg nu har arvet.

Min oldemormor, Stephania, er født i 1895 i Krakow og kom senere til Danmark, hvor hun arbejdede som landbrugsmedhjælper (roepige, malkepige, fodermesterfrue). I Danmark mødte hun sin mand Wincenty, som ligeledes kom fra Polen, og sammen arbejdede de sig op, og fik deres egen gård ved Køge.

Jeg har dermed polske aner (som jeg nok ikke helt kan løbe fra med mit mørke hår, blå øjne og lyse hud), og jeg er virkelig glad for at have arvet de fine syting og smukke håndarbejder, da de jo er en del af den kultur, som jeg stammer fra.

Det er dog ikke desto mindre mærkeligt at tænke på, at mens håndarbejde er en hobby for mig, så var det et must for min farmor og oldemor, da pengene jo var små. Den store samling af knapper er dermed ikke samlet, fordi de var smukke, men fordi alt blev genbrugt, og derfor blev knapperne også klippet af det tøj, som ikke kunne bruges mere.

Mellemværket og blondekraverne er dog smukke eksempler på, at der heldigvis også blev tid til at bruge hænderne til at skabe nye, smukke beklædningsdele, og jeg håber at kunne give dem nyt liv her i 2013, så olde kan sidde og glæde sig oppe på sin sky i himlen 





11 kommentarer:

  1. so lovely!!! and so many treasures in there!!! :) xo

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes, there are many fine and interesting things in her sewingbox ♥

      Slet
  2. Waaaooow, sikke nogle helt fantastiske ting, er sikker på at du får lavet nogle rigtig flotte ting ud af dem... Glæder mig til at følge...

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, Lone - jeg glæder mig også til at bruge nogle af de fine ting, jeg har arvet ;-)

      Slet
  3. Hold da op, sikke en omgang smuk historie i én æske! Og det er en ret imponerende samling knapper - jeg gør faktisk det samme, altså, klipper knapper af tøj, der er slidt i stykker, for det er da en form for krea-guld man bare kaster i skraldespanden (jeg er vist en samler ;-)).

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg blev også virkelig glad, da jeg fik den fine æske - ikke at selve æsken er noget særligt, men indholdet er jo guld i mine øjne ♥

      Du får det med at samle til at lyde som noget skidt - det er det jo kun, når man skal rydde op i samlingen - og ellers er det jo kun miljøvenligt genbrug ;-D

      Slet
    2. Haha, jamen jeg tror også jeg har benægtet den del af mig, da mine forældre - især min far - samler helt vildt (ragelse, i mine øjne ;-D), og det har jeg altid drillet ham med. Og så er det pludseligt gået op for mig, at jeg har arvet den mani big time - kan aldrig finde plads til mit dims og dut, og hvad jeg ikke har i gemmerne af gammelt emballage og "reservedele" fra alt muligt mærkeligt. Men JO, jeg er jo bare en miljøbevidst genbruger ;-)

      Slet
  4. Vilka fina saker du fått ärva! Den lilla asken(?) till höger på den näst sista bilden, tror jag är typiskt polsk. Jag har en träask med liknande mönster, som jag köpt just i Krakow och jag minns att det fanns massor av den slags där.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er virkelig mange fine ting, og du har helt ret med hensyn til svampeæsken ;-)

      Slet
  5. Det er helt fantastisk at arve noget som har en historie, og også se hvad de har samlet sammen i tidens løb. For pengene var bare ikke det samme dengang. Min mormor havde også en enorm samling af stof og sygrej. Min mor har arvet det hele, og i ny og næ, får jeg en pose med et eller andet. Det er virkelig hyggeligt, og jeg nyder at bruge det i det nye, jeg syr af. Så blir det sådan et godt mix og mormor er lidt med :-)
    Kh Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sætter også virkelig stor pris på de fine syting netop pga. deres affektionsværdi og historie og dejligt at høre, at du også har det på samme måde ♥

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...