lørdag den 13. april 2013

5-minutters DIY #4

Jeg elsker gamle skoleplancher eller anskuelighedstavler, som de også kaldes, men de fleste er ret store og pebrede i pris, så derfor har jeg selv lavet nogle til ungernes værelser:

Materialer:
  • Pap (jeg brugte emballage fra Ikea, der havde været om Filips nye seng)
  • Gamle biologibilleder* i A3 størrelse
  • Limstift
  • Lineal
  • Hobbykniv
  • Hultang
  • Snørehuller str. 5 mm inkl. værktøj (jeg har købt dem i Stof & Stil)
  • En hammer
  • Snor

Sådan gør du:

  • Skær billedet til 
  • Lim det fast på pap med limstiften
  • Skær billedet rent, så der er en kant rundt om den færdige skoleplanche på ca. 5 mm 
  • Mål op og lav huller i planchen med hultangen (til snørehullerne)
  • Slå snørehullerne i efter vejledningen på æsken
  • Sæt snor i og hæng op

Og voila  - en skoleplanche!

*De fine gamle biologibilleder har jeg fundet på hjemmesiden http://www.biolib.de/ 

NB! Hjemmesiden er ikke særlig tilgængelig, men der er virkelig mange fine billeder, når man først lærer at navigere rundt på siden, som er organiseret efter de latinske navne på dyr og planter. Det er hele bøger, som er scannet i høj opløsning, så derfor skal man bladre gennem mange sort/hvid sider, inden der kommer nogle flotte farvebilleder.


Kilde: http://caliban.mpiz-koeln.mpg.de/brehm/band9/high/IMG_5833.jpg

Kilde: http://caliban.mpipz.mpg.de/brehm/band1/high/IMG_6204.jpg

8 kommentarer:

  1. Hvor er de bare fine. Gid vi havde noget mere væg plads, for så måtte jeg da straks igang.
    Du må have en rigtig god weekend.
    Kh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Maria :-)

      Vi har heldigvis sådan nogle billedrammehylder fra Ikea, og så kan man jo jævnligt skifte udstillingen ud uden at bore huller - så dem er både ungerne og jeg ret glade for :-)

      Slet
  2. De er super fede, Laila, tak for delingen!!! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker - tænkte nok, at sådan en nørd som dig (og det kan jeg jo sagtens sige i en rosende tone, da jeg selv er en ;-)) kunne se det fede i at dyrke sådan en vindtør hjemmeside :-D

      Slet
  3. Svar
    1. Tak, Elisabeth - måske en idé til foster Fausings kommende værelse? Jeg mener, man kan jo ikke starte tidligt nok med naturfaglig dannelse, vel ;-)

      Slet
  4. smukke billeder, skal helt klart lige tjekke linket ud for jeg har da et par tomme rammer :-).
    Tak for din kommentar på min blog vedr. skiftetøjsposerne. Jeg må indrømme, at jeg ikke har tjekket om voksdugen kan vaskes, men den kan helt klart godt tåle en mild håndvaskning. Det vandsky(d)ende stof er det samme stof som findes i en sovepose (købt i stof2000), så jeg forventer at det holder den vandsky(d)ende evne ved vask. Skiftetøjsposerne har jeg imprægneret, men det går jo ikke til en frugtpose. For mange år siden købte jeg et produkt fra Heat 'n Bond, hvor man kunne lave sin egen vaskebare voksdug....altså et plastlag, man kan stryge på sit bomuldsstof. Ved ikke om man stadig kan få det, men ellers kunne det jo være en løsning til dine frugtposer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      1000 tak for udførligt svar :-)

      Jeg tror ikke, at det bliver godt i en frugtpose med den vandskydende effekt - idéen var ellers god, men det bliver for stift, uhygiejnisk (når den ikke må vaskes ved mere end 30 grader pga. tekstilvoksdugen) og hvem ved hvilke tilsætningsstoffer, der er i det skidt og så lige op af ungernes mad...

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...