onsdag den 10. april 2013

En ufrivillig pause

Siden d. 1. april har jeg ikke fået lov til at gå på arbejde, da jeg er blevet lockouttet :-(

Jeg er uddannet folkeskolelærer i 1999 og var ganske almindelig lærer i et år, indtil jeg fik drømmejobbet som naturvejleder, og det har jeg så været lige siden, men da jeg er medlem af Danmarks Lærerforening og ansat efter et protokollat i arbejdstidsaftalen, så er jeg desværre også omfattet af lockout...

Jeg er ikke ansat efter samme vilkår som almindelige lærere, da jeg stort har set den samme ansættelsesform som mine andre kolleger i det kultur- og fritidssekretariat, jeg er ansat i til daglig. Dog har jeg 4 ugentlige forberedelsestimer - som jeg er VILDT glad for - da de giver mig mulighed for at holde mig ajour med mit fagområde og give børn og voksne en kvalificeret naturvejledning på et højt fagligt niveau, der også er tilpasset Fælles Mål og de pædagogiske læreplaner. Jeg har ferie som alle andre, dvs. 6 uger på et år, og har ret til barnets 1. og 2. sygedag og 2 omsorgsdage pr. barn, da det er en del af den aftale som min fagforening har indgået med min arbejdsgiver.

Når - og ikke hvis - arbejdstidsaftalen bliver ændret betyder det dermed ikke det store for mig, da jeg jo stort set allerede er "normaliseret", som det så fint kaldes. I fremtiden vil jeg heller ikke have svært ved at få tid og lov til at forberede min naturvejledning, da min chef ser mere på det produkt, der kommer ud af "pølsefabrikken", som han så humoristisk kalder det, snarere end den måde, man kommer frem til det. Han er også en stor fortaler for hjemmearbejdsplads, og derfor arbejder jeg som hovedregel hjemme hver fredag, hvor jeg laver nogle af de ting, der kan være svære at koncentrere sig om, når man som jeg sidder i et åbent kontorlandskab med rigtig mange kolleger fra flere forskellige afdelinger. Der er nemlig en gensidig tillid til, at jeg yder, det jeg skal, og ikke bare fiser den af, når jeg siger, at jeg arbejder eller forbereder mig hjemme.

Jeg har ingen tilknytning til en skole eller afdeling i min kommune, da jeg jo er ansat hos "den store stygge arbejdsgiver", og skal derfor ikke møde op om morgenen iført en grøn vest, og jeg deltager heller ikke i lærernes aktioner. Selvfølgelig bakker jeg op om lærerkredsens arrangementer og tager fx til stormøde, når det afholdes, dels for at få mere at vide om, hvad der sker, og hvordan jeg skal forholde mig, men det er jo også hyggeligt at mødes med andre undervisere :-)

Ellers sidder jeg ufrivilligt herhjemme og nyder da, at vi har bedre tid om morgenen, og at jeg kan hente børnene fra børnehave/vuggestue, når jeg har lyst, men da jeg ikke selv har valgt det, vil jeg faktisk hellere på arbejde :-(

Jeg skulle nemlig have været ude med en masse børnehavebørn og lede efter foråret - men det satte lockout'en en stopper for, før vi overhovedet var kommet i gang, så min totalt overtegnede kalender er nu gabende tom...ØV!!!!!

Jeg er sur og skuffet over, at man i et demokratisk samfund ikke kan tale ordentlig om tingene og samarbejde om et resultat, som begge parter vil kunne se sig selv i, så dette ekstreme skridt kunne være undgået - men mest af alt er jeg ved at BRÆKKE MIG over den måde, som andre faggrupper lige pludselig føler, at det er ok at svine lærerstanden til på det groveste pga. KL's spin!

Ja, der er helt sikkert dårlige lærere, der ikke bruger deres forberedelsestid til andet end personlig frihed og som underviser på en utidsvarende og uinspirerende måde, men der er da også mange usle håndværkere, som laver byggesjusk og dovne HK'ere, der spilder deres tid på kontoret - og svaret er det samme: Så fyr dem dog og ansat nogle medarbejdere, der yder et godt og seriøst stykke arbejde til glæde for alle parter! Det betyder jo ikke, at ALLE lærere er nogle dovne og ugidelige mennesker, der bare holder lange ferier og har tidligt fri - og skolen har altså ændret sig meget fra du og jeg gik i skole.

Så i stedet for at have så ondt i røven over de vilkår, som en lærer er ansat under, skulle forældrene hellere bruge lidt tid på at se, hvilken folkeskole, det er, som regeringen vil finansiere vha. ændring af lærernes arbejdstidsaftale. Den del af sagen drukner nemlig desværre i mediernes ensidige fokusering på lærernes arbejdstidsaftale.

Som forælder til en kommende elev i 0.klasse er jeg i hvert fald ikke begejstret for udsigten til lange skoledage og aktivitetstimer, hvis der ikke kommer et stærkt fagligt indhold i dem, dvs. at aktiviteterne udføres af fagligt velkvalificeret personale, så det ikke bare bliver opbevaring og uendelige gentagelser.

Selvfølgelig skal man se på, hvordan man bedre kan ramme alle børn, så alle kan blive så dygtige som deres potentiale nu engang tillader det. Jeg synes derfor også, at det er en god idé, at der er mulighed for lektiehjælp på skolen, som det allerede er tilfældet på rigtig mange skoler, men jeg synes, at det skal være et tilbud for børn og forældre snarere end tvang. Jeg tror nemlig, at rigtig mange børn har behov for at få et mentalt break, dvs. lave noget helt andet, inden de kaster sig over lektierne. Det har vi voksne jo også, da det er videnskabeligt bevidst, at man ikke kan koncentrere sig 100% hele tiden ;-)

Børns sociale liv er også en stor del af det at gå i skole, og derfor skal der også være plads til "fri leg", dvs. legeaftaler, hvor børnene selv vælger, hvem de vil lege med, hvad og hvor - og at de kan dyrke deres interesser sammen med andre, som de ikke nødvendigvis går i skole med fx. på den lokale musikskole eller billedskole, fodboldklubben, spejder - ja, you name it.

Missionen med dette lange indlæg var sådan set at lufte mine egne frustrationer over ikke at måtte arbejde - men jeg håber også, at det har givet dig lidt at tænke over - og du behøver overhovedet ikke at være enig med mig, så længe vi bare respekterer hinandens holdninger og erfaringer så meget, at vi kan tale civiliseret om tingene, for så tror jeg, at vi når meget længere og giver vores børn nogle bedre rollemodeller at se op til, end som debatten er nu ;-)

Og ja, så skal I da også lige have et humoristisk indslag fabrikeret af kreative lærere fra min kommune:

6 kommentarer:

  1. Arhmen, den sag er simpelthen så fæl! Læste denne her i går fra Niels Christian Sauer (http://www.folkeskolen.dk/526822/nu-braender-lokummet-), føj, det' godt skrevet, og puuuuha, hvor er der nogle i det her land, der skulle skamme sig!
    Håber snart krisen ender! (Få det bedste ud af det - sy irritationen ud ;-))
    Kh. Trine

    SvarSlet
  2. Ja, der er noget som ikke helt stemmer i den sag - og det generer ærlig talt min demokratifølelse, at sådan noget kan foregå i et tilsyneladende civiliseret land som Danmark!

    Jeg er lidt nysgerrig efter at vide, om du også er lærer, for der er ikke mange "normale" mennesket, der holder sig ajour på Folkeskolen ;-)

    Og ja jeg har skam allerede syet noget, men jeg har svært ved at koncentrere mig om det, fordi det irriterer mig vildt meget, at jeg ikke selv har valgt at gå herhjemme...og når konflikten en gang er slut længes jeg sikkert igen efter at gå hjemme, som da jeg var på barsel!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tjja, det er vel lidt som ar være arbejdsløs, det nyder man bare heller ikke rigtig, vel?!
      Jeg er ikke lærer (er bioanalytiker), men har en hel del lærere i omgangskredsen, og dermed også på facebook, hvor linket her blev delt :-) Og så er det jo en vigtig sag, når nu man selv har kommende skolebørn.

      Slet
    2. Nå ja, det vidste jeg jo egentlig godt fra din "10 hurtige om mig" - og godt at høre at ikke-lærere også følger med i den saglige debat og ikke kun i lynchen på Ekstrabladet mv. ;-)

      Slet
  3. Jeg er folkeskolelærer, og jeg er helt enig med dig i dine betragtninger, Laila. Det er meget frustrerende at være sat "uden for døren" uden indflydelse på, hvordan Den Danske Folkeskole skal se ud fremover. Jeg er på gaden dagligt med den gule vest og kollegaerne, så jeg får ikke lavet noget krea for tiden. Al den tid på barrikaderne er uvandt, og jeg vil i øvrigt meget hellere undervise. Lad os håbe, lockouten snart er slut, og at den slutter med et resultat, vi kan være bekendt over for vores elever og egne børn.
    Kh Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. God kamp, Lotte - og ja jeg håber ved gud også, at den her konflikt snart er slut, så jeg kan komme ud og lave naturvejledning for alle de søde børnehavebørn, som jeg ellers skulle have fundet foråret med!

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...