mandag den 12. august 2013

En stor skuffelse...

I dag var en dag vi havde set frem til længe - specielt Helena - for det var 1. skoledag i 0.u.

- Desværre blev dagen slet ikke som forventet...

Jeg skal nok komme mig over min skuffelse, men kan næsten sidde her bag skærmen og blive vred igen, når jeg tænker på den uengagerede forestilling, vi var vidne til idag :-(

For længe siden havde vi fået brev, hvori der stod, at 1. skoledag startede kl. 10.00, og kun ved et tilfælde finder jeg ud af, at dette tidspunkt er ændret til kl. 9.30 lige før weekenden. Der står intet program eller mødested, så sammen med mand, kommende skolebarn og min søster kommer jeg i god tid over til et virvar, hvor ingen rigtig tager ansvar for noget og sørger for at byde børn og forældre velkommen.

Lige før kl. 10, finder vi så ud af, at vi skal være i en stor sal, og her står der bare tomme stole i store stabler, og der er absolut intet gjort for at byde velkommen med flag eller lignende, så det ligner lidt, at man kommer til en fest, der er slut eller aldrig rigtig er kommet igang...

Skoleleder og daglig leder byder derpå velkommen (hvilket tager max. 10 minutter), og så får vi ellers at vide, at nu går børnene over i deres klasse, og så kan vi gå over i SFO'en og få en kop kaffe eller gå hjem!

Det var så det: ingen sang, ingen flaghejsning, ingen mulighed for at følge sit forventningsfulde barn over på sin plads i klasseværelset, som vi heller ikke har set andet ved en hurtig rundvisning på skolen for mange måneder siden...

Efter at have brokket sig til lederen af SFO'en får vi sammen med nogle af de andre forældre lov til at besøge børnene i klassen, der desværre går ud i det samme for at se på legeplads mv, så efter en kop kaffe/the gik vi slukørede hjem, kørte i byen og handlede...Om eftermiddagen kunne vi så hente et skuffet barn, fordi alle kammeraterne var taget hjem, hun kunne ikke finde ud af at køre på rulleskøjter, og sad derfor bare der på trappen mutters alene og kiggede på bilerne, der kørte forbi :-(

Det, der gjorde mig mest vred, var, at man tillader sig som skoleleder, lærere og pædagoger at snakke om, hvor vigtigt det er, at forældrene bakker op om børnenes skolegang, og det er så det engagement man fra skolens side viser på sådan en vigtig dag i et barns liv - og ikke mindst forældres liv :-(

Der er heldigvis en ny dag imorgen:

Helena havde trods nogle skuffelser haft en ok dag og viste glad sine skolebøger frem, og jeg har trofast læst den post, hun har haft med hjem fra skolen. Jeg vil fortsat også bakke op om hendes skolegang, men som gammel lærer og professionel formidler er jeg flov over den forestilling, vi var aktører i i dag, for det bekræfter jo bare alle de fordomme, der florerede under lockout, og jeg kan ikke lade være med at tænke, at jeg måske alligevel skulle have valgt privatskole frem for vores kommunale skole, hvis det er standarden.

Har jeg haft for store forventninger - eller hvordan var dit barns 1. skoledag?




10 kommentarer:

  1. Ej det blev jeg da helt trist over at læse. Heldigvis har jeg også læst om godt første skoledags oplevelser i dag, så vi må håbe at det i har været med til ikke er standarten for den danske folkeskole.
    Det var trods alt godt at Helena alligevel havde haft en ok dag.

    SvarSlet
  2. Der trist at læse at det kan være sådan. Vi har 1. Skoledag i 0. A i morgen og jeg er spændt, efter jeg har læst om jeres oplevelser. Tror lidt på at der er nogle enkelte folkeskoler, hvor det er som du skriver. Og ja, hvad var det lærerne snakkede om under lockouten?... Kan godt forstå din vrede, skuffelse og tristhed...

    SvarSlet
  3. Øv! STORT øv! Sikke en super ærgerlig oplevelse :-( Jeg har ikke prøvet sådan en første skoledag, og kommer heller ikke til det - vi bor lige ved siden af Søften Præstemarkskole, og her har man rullende indskoling fra måneden efter barnet er fyldt 6. Dvs. begge mine martsbørn skal starte d. 1. april, og kommer i en større klasse med elever op til 2. klasse, og så agerer én af de "store" elever mentor, og skal "holde i hånd", vise rundt og hjælpe på plads. Et ansvar, jeg har hørt de går højt op i og virkeligt løfter. Det er jeg spændt på, men heldigvis har jeg kun hørt godt om det. Jeg blev sågar stoppet af en mand i bussen, der så jeg stod på ved skolen - han skulle lige høre, om jeg havde børn dér, for han og hans kone havde netop valgt at flytte deres datter dertil, på trods af de kom fra et andet skoledistrikt, men de havde bare hørt så godt om den.
    Jeg håber jeres skole har mere at byde på, end den kedelige oplevelse lagde op til - og godt hun havde en fin dag!
    Kh. Trine

    SvarSlet
  4. Det lyder lidt som om at første skoledag er kommet bag på dem... Hvilket det jo umuligt kan være tilfældet.
    På den kommunale skole, hvor min datter går, gør de meget ud af at byde 0.klasserne velkommen. Der er hejst flag ved hovedindgangen og de nye 1.klasser står sammen med børnehaveklasselærerne og synger velkomstsang med flag i hånden. Derefter holder skolelederen en tale.
    Så råbes alle børnene op som én efter én får en varmt og kærligt knus af deres kommende lærer og stilles sig sammen med resten af de børn, de skal gå i klasse med. herefter går turen til klasselokalet (lærer, børn og forældre), hvor der præsenteres og snakkes om skema mv. Så sendes forældrene ud af døren i 15-30 min og børnene laver sanglege og fortælles en hemmelighed.
    Bagefter mødes alle i klassen igen og siger tak for idag.
    Synes de har gjort lige tilpas ud af dagen, på denne skole og de formår at gøre dagen helt speciel for børnene (og deres forældre), som har glæder sig enormt meget

    SvarSlet
  5. ej ved du hvad!!!! Jeg sidder her som tidligere skolelærer (der har startet flere o.klasser og 1. klasser) og er helt harm inden i over den oplevelse I har haft. Håber at eleverne oplever andet i klassen. Det er så vigtigt at lave første skoledag til en festdag, det sætter jo tonen for resten af året. Arhmen hvor jeg håber I bliver positivt overraskede i den kommende tid.

    Da min store dreng startede i skole, for mange år siden, var det en festdag...altså lige bortset fra viceinspektørens tale til o.klasserne. Han talte om skoletræthed og om at forældre jo nogle gange blev skilt????? Heldigvis havde børnene alt for travlt med at kigge hinanden ud, end at lytte til hans tåbelige velkomsttale. Sjovt nok fik vi forældre ikke et særligt godt indtryk af denne vicer.

    SvarSlet
  6. Årh hvad. Det er en af de største dage i et barns liv, det er bare ikke i orden. Har selv et barn der starter i 0B på torsdag og skolen har virkelig lagt op til en festdag, så det håber jeg virkelig de holder. Håber at dit barns skole får styr på tingene.

    SvarSlet
  7. Nej jeg synes ikke dine forventninger var for store, bare normale. Vi var mere heldige med pernilles start igår som var både højtidelig og festlig og en god start på at lave opgaver hjemme:-)

    SvarSlet
  8. Øv hvor det er trist at høre :-( Jeg håber at de næste dage og år fremover ikke byder på flere skuffelser..

    Vi har haft (officielt) første skoledag i 0.H = 0. Hjemme, da vi har valgt at hjemmeskole.. Det var i hvert fald ikke en skuffelse, vi hyggede og datteren lavede pizza til aftensmad, uden hjælp fra mor (pånær håndtering af ovnen).

    SvarSlet
  9. Øv! Jeg bliver helt forarget - det er da på ingen måde okay. Jeg ved godt at der er stor forskel på hvordan man håndterer det. Emil startede i 0. sidste år og det foregik nogenlunde som Barbara beskriver med den lille tilføjelse at hver første klasses-elev gav sit flag til en 0. klasse-elev, da de var færdige med at synge. Da forældrene blev sendt ud af klasselokalet, blev der serveret kaffe og småkager for os i den halve time vi skulle vente på vores børn. I år startede han så i 1. Det var på en anden måde, men stadig utroligt positivt - 1. og 2. klasserne (med forældre) havde fælles morgensang og derefter gik 2. klasserne. Så præsenterede lærerne sig og vi ud i klasserne. På hvert bord stod der et æble og et flag og så skulle ungerne ellers i gang med at pynte klassen og derefter skulle forældrene gå. Jeg håber I får noget mere positivt ud af skolen end jeres nuværende oplevelse.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
  10. Jeg må sige, at jeg på en gang er utrolig glad for alle jeres kommentarer om 1. skoledag, som giver et godt billede af, hvor forskelligt, man griber den an og 1000 tak, for jeres opbakning - det er rart at høre, at det ikke var mine forventninger, som var helt skæve :-)

    Jeg må også være ærlig at sige, at det samtidig gør mig endnu mere ærgerlig, når jeg hører, hvor fine traditioner, der er rundt omkring, og at vi desværre ikke skulle opleve den særlige stemning, som der efter min mening burde være på sådan en speciel dag ligegyldigt om 1. skoledag fejres i folkeskole, privatskole eller hjemmeskole...

    KH
    Laila

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...