onsdag den 28. august 2013

Et etisk dilemma

I dag har min 4-årige søn, David, været i skoven med sin børnehave.

De havde haft en dejlig tur, hvor der var blevet samlet grankogler, fundet mariehøns og fanget sommerfugle - og det er jo bare skønt at høre...men filmen knækkede altså for mig, da jeg fandt ud af, at deres primærpædagog havde taget to sommerfugle med hjem, smidt dem i fryseren=aflivet dem for at kunne sætte dem på nåle, så børnene kan studere dem i fred og ro og lære mere om dyrene!

Jeg sætter virkelig stor pris på, at de for en gangs skyld er kommet på tur og fået nogle dejlige naturoplevelser - og jeg er jo også selv naturvejleder og synes, at det er hamrende vigtigt, at børn i en tidlig alder lærer om naturen - men det er mig virkelig inderligt imod at slå dyr ihjel for at studere dem, da jeg mener, at man sagtens kan gøre det, mens dyrene stadig er levende eller vha. fotos, man har taget på turen/fra internettet.

Og nej, jeg er ikke så hellig, at jeg ikke slår fluer eller hvepse ihjel, hvis de er kommet ind i vores hus, og jeg spiser også gerne de dyr, min mand har skudt på jagt (og dem har mine børn også set og rørt ved, inden de blev parteret) - men jeg synes altså, at det er forkert at lære børn, at det er ok at slå dyr ihjel, uden der er et væsentligt formål, fx for at spise dem eller aflive dem, fordi de er syge/skadede.

Det skal lige indskydes, at det er en meget hurtig og human måde at aflive sommerfuglene ved at komme dem i fryseren, så på det punkt har hun håndteret det meget professionelt.

Mit dilemma er nu, at jeg ikke vil tage initiativet fra pædagogen ved at sige min holdning til hendes projekt, men omvendt har jeg også virkelig svært ved at lade være...

Hvad synes du, at jeg skal gøre?

Update:

Jeg valgte efter lange og svære overvejelser en positiv tilgang til problemet, så i dag har jeg givet pædagogen et par artikler fra sommerens skriverier om, at sommerfuglene er på retur, da deres levesteder forsvinder og vejledninger til, hvordan man holder sommerfuglelarver og ser dem udvikle sig til sommerfugle som aktivitet sammen med børnene. 

Hun blev rigtig glad for materialet - og samtidig var det et lille venligt vink med en vognstang om, at jeg ikke syntes, at hendes tilgang til emnet var ok, så det håber jeg bliver til glæde for alle parter: hendes initiativ og lyst til at lære børnene om naturen er intakt, og jeg fik luftet min utilfredshed på en konstruktiv måde ;-)

En LEVENDE Nældens Takvinge (Aglais urticae) på Oksetunge (Anchusa officinalis)

8 kommentarer:

  1. Uha den var svær...på den ene side er det da vældig spændende at studere naturen...på den anden side er vores sommerfugle jo ved at forsvinde. Måske hun skulle vælge nogle mindre udsatte insekter?

    SvarSlet
  2. Puha, den er ikke nem. Først, lad mig lige slå fast, at jeg har aflivet både større og mindre dyr ifm. sygdom eller noget katten har slæbt ind for derefter at miste interessen (hold nu op, de mus vi har jagtet rundt i hele huset - glemmer aldrig engang hankatten blot tilfreds betragtede os, mens vi piskede rundt, og musen, der pludseligt søgte tilflugt hos katten, som så nærmest fornærmet sprang op og spjættede med benene og skred, haha), nå, lige et sidespor. Jeg har det dog lidt svært med aflivning, hvor det i mine øjne er en smule meningsløst - f.eks. ankom jeg på arbejdet den anden dag med en stor bille i håret (oh, rædsel! Pludseligt var der noget, der trippede rundt i manken) - og jeg fik bakset den ud af vinduet med en blyant. Til de andres forundring, jeg ku' jo bare ha' mast den. Tja tjo, det ku' jeg måske godt, men det gav bare ingen mening - jeg ku' da lige så godt sætte den ud?! Mht. sommerfuglene i børnehaven er mit råd at lade den ligge. Du rykker højst sandsynligt hverken mening eller holdning hos pædagogen og risikere bare en smule latterliggørelse (oplever man ikke ofte det, når man stiller sig op for dyrene - især de "små og ubetydelige"?! :-(). Medmindre du føler du SKAL ha' det luftet, så lad den ligge. Håber du finder en afklaring på det!

    SvarSlet
  3. æv... havde det bare været nogle døde nogle de havde samlet op.... de levende skal da have lov at flyve rundt!

    SvarSlet
  4. Åh hvor øv - det er da bare en hel forkert måde at lære børnene om naturen på :( jeg er selv uddannet pædagog og har arbejdet i 2 forskellige skovbørnehaver og var der noget vi lærte børnene så var det netop at dyr kan man kigge på når dyrene vil og ellers måtte vi kigge billeder og det samme gør vi herhjemme, hvis vi finder et dyr undersøger vi det mens det går videre eller hvis vi støder på et dødt dyr snakker vi om det og hvorfor det er dødt. Og ja vi smækker også hvepse der er kommet indendøre men de fleste edderkopper humlebier sommerfugle osv bliver hjulpet ligeså stille udenfor igen (ved førstnævnte kalder jeg så tit på katten, men det er en anden historie) for nej man afliver altså ikke dyr (uanset str) bare for at kunne studere dem i fred - personligt ville jeg sige min mening til pædagogen, måske hun slet ikke har overvejet hvad andre kunne tænke om hendes handling og helt ærligt så tror jeg ikke du er den eneste forælder der tænker som dig ;)

    SvarSlet
  5. Jeg synes slet ikke det er svært. Jeg ved i hvert fald, at jeg ikke ville kunne holde min mund. Det er helt forkert at lære børnene at slå sommerfugle ihjel. Især fordi der hele sommeren har været fokus på, at sommerfuglene er på retur. Så det kunne man måske påpege venligt over for pædagogen? Håber på en opfølgning - kunne godt tænke mig at høre hvad du kommer frem til:-)


    kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg valgte efter lange og svære overvejelser en positiv tilgang til problemet, så i dag har jeg givet pædagogen et par artikler fra sommerens skriverier om, at sommerfuglene er på retur, da deres levesteder forsvinder og vejledninger til, hvordan man holder sommerfuglelarver og ser dem udvikle sig til sommerfugle som aktivitet sammen med børnene.

      Hun blev rigtig glad for materialet - og samtidig var det et lille venligt vink med en vognstang om, at jeg ikke syntes, at hendes tilgang til emnet var ok, så det håber jeg bliver til glæde for alle parter: hendes initiativ og lyst til at lære børnene om naturen er intakt, og jeg fik luftet min utilfredshed på en konstruktiv måde ;-)

      Slet
    2. Rigtig fint tacklet! Elegant - og god idé at tilføje materialet med "opdræt af sommerfugle" (?? Det vidste jeg slet ikke man kunne - super fed idé) :-)

      Slet
  6. 1000 tak for jeres opbakning og skønt at læse jeres små beretninger om jeres forhold til dyr både privat og ift. arbejde :-)

    Jeg vil være så ærlig at sige, at jeg stadig ikke er afklaret om, hvad jeg gør - men når jeg er blevet det, får I selvfølgelig en update ;-)

    En ting er dog sikkert: jeg laver ikke en stor sag ud af det, da vi i forvejen har problemer med børnehaven, da David har talevanskeligheder, som de ikke hjælper med at rette op på=vi slås med det herhjemme uden uddannelse til det, så nu vil vi prøve at få tilkendt talepædagog til ham...

    Jeg vil heller ikke lade det gå i glemmebogen, for det kan jeg mærke, at det er for vigtigt for mig til blot at gøre!

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...